Karpathos II – pláž Apella

„V předchozím díle seriálu o řeckém ostrově Karpathos“:[http://www.rektorikl.cz/?p=24] jsme se věnovali především středisku Amopi a hotelu Amopi Bay. V tomto díle se podíváme na východní pobřeží ostrova – pláž Apella.

Pláž Apella

Na Apellu jsme byli po přečtení diskuzí na „recko.name“:[http://recko.name/diskuze.php?idd=11] a prohlédnutí různých fotografií na webu nejvíce nažhavení.

\—

V prospektech cestovních kanceláří je označována jako nejkrásnější pláž na Karpathosu. Velmi často se také uvádí, že byla vyhodnocena jako nejkrásnější pláž Evropy v testech pláží časopisu „REISE & PREISE“:[http://www.reise-preise.de/traumstraende/index2.html] (stránky v němčině) s dosaženým hodnocením 4,63 hvězdičky z 5 možných.

Pohled na Apellu
\—

Po malém nedorozumění se zástupci půjčovny (pokud po vás budou chtít číslo pokoje nebo apartmánu, tak si buďte jistí, že na vás budou čekat na recepci, a ani je nenapadne zajít za vámi, když se na recepci nedostavíte) přebíráme čtyřkolku a vyrážíme. Při jízdě do kopce z Amopi na hlavní cestu do Pigadie se seznamujeme se čtyřkolkou a chválíme si naše rozhodnutí objednat nejvyšší objem, který byl k dispozici (půjčovné 184 EUR/8 dní).

Výhled na Pigádii
\—

Čtyřkolka s motorem o objemu 360 ccm s námi poměrně svižně uhání a já si pomalu zvykám na rozdílný způsob jízdy oproti motorce nebo autu. Další neocenitelnou věcí jsou dva velké nosiče vpředu a vzadu, na které lze pohodlně upevnit veškerou naši výbavu na fotografování i na pláž. Na křižovatce vyrážíme vpravo směrem na Pigadii. Po vyjetí na nechráněný úsek silnice zjišťujeme další výhodu čtyřkolky – při poměrně silných poryvech větru je daleko stabilnější než motorka nebo skůtr.

Cestou na Apellu
\—

Těsně před Pigádií zastavujeme na benzince a doplňujeme benzin do nádrže, protože to poslední co bychom chtěli, je ocitnout se s prázdnou nádrží kilometry od nejbližší benzinky, kterých ostatně na ostrově není až tak mnoho. Po natankování odjíždíme a po krátkém sjezdu z kopce se ocitáme v centru Pigadie. Samozřejmě jsme přehlídli odbočku na „obchvat“ centra a projíždíme (nebo se spíše motáme mezi auty, skůtry a turisty) uličkami až k moři, kde se již orientujeme a vyrážíme z Pigadie směrem na sever.

Prašná cesta na Apellu
\—

Po pravé straně míjíme pláž Vrontis a několik historických artefaktů, které místní s hrdostí vystavují. O něco dále míjíme další benzinku po levé straně, na které jsme později zažili až hororové tankování: pohodově vyhlížející obsluha s ledovým klidem kouří obrovský doutník, z kterého odpadává popel přímo na nádrž  a vyptává se nás, jestli jsme manželé a odkud jsme. Našimi hlavami se ale míhají scény plné hořícího benzinu a vybuchujících nádrží (skoro jako Kobra 11).

Pláž Apella
\—

Pokračujeme dál stále do kopce po kvaliní asfaltové cestě do vesnice Aperi. Cestou se nabízejí překrásné výhledy na záliv, ve kterém se rozkládá Pigádia, hory ve vnitrozemí a vesnice v horách – Voladu a Othos. Při první cestě na Apelu projíždíme Aperi, jinak jsme respektovali přání místních a na začátku vesnice odbočujeme doprava na obchvat, který nás dovede na křižovatku nad vesnicí. Vydáváme se doprava, směrem na městečko Spoa. Silnice je o poznání užší, ale jinak s kvalitním povrchem. Projíždíme mezi horkem rozpálenými skálami a nádherným borovicovým lesem. Po asi 9 km přijíždíme k odbočce na pláž Apella. Od ní se cesta výrazně změnila – čeká nás asi 1,5 až 2 km sjezdu po nezpevněné, prašné, kamenité cestě. Je však docela dobře při opatrnosti sjízná i pro skůtry a osobní automobily.

Cesta na Apellu
\—

Na konci cesty se nachází malé parkoviště, kde parkujeme a vydáváme se na malé občerstvení do taverny nad pláží. Odtud si vychutnáváme nádherné barvy moře pod námi. Nedáváme objednanému frappé příliš času na ohřátí a spěcháme na vytouženou pláž. Musím říci, že naprosto splnila naše očekávání a vypadá ve skutečnosti ještě lépe než na fotografiích. Cestou pořizujeme fotodokumentaci a těšíme se do vody.

V taveně nad Apellou
\—

Pláž je pokryta světlými, jemnými oblázky. Nad ní se tyčí skály, které se svažují téměř až na pláž. Velká část skal a jejich úpatí je porostlé krásně vonícími borovicemi. Apella je vybavena několika lehátky se slunečníky, za které vybírala manželka majitele taverny 5 Eur. Tuto tavernu jsme vždy navštěvovali při pobytu na Apelle dvakrát – jednou po příjezdu na doplnění tekutin (místní, vychlazený Mythos nám připomínal české pivo a v horku nám skutečně chutnal) a podruhé při odjezdu na něco malého k jídlu – obvykle salát a tsatsiki.

\—

Vzdálenost z Pigádie na Apellu činí asi 23 km. Z Pigádie vyjíždějí na Apellu několikrát denně také lodě.