Karpathos I – ostrov a středisko Amopi

Po skvělé dovolené na řeckém ostrově „Lefkada“:[http://www.rektorikl.cz/?p=13] v roce 2005 jsme hned po návratu začali plánovat dovolenou na příští rok. Následovaly opět dlouhé večery u počítače a horlivé prohledávání internetu. Nakonec po prostudování diskuze a uživatelských cestopisů na „recko.name“:[http://recko.name/] padlo rozhodnutí, že vyrazíme na ostrov Karpathos. S nervozitou očekáváme vydání katalogů cestovek pro rok 2006. Nakonec se rozhodujeme využít nabídky cestovní kanceláře Fischer a na first moment si opožděně pod stromeček nadělujeme pobyt na ostrově Karpathos v hotelu Amopi Bay ve středisku Amopi.

Ostrov Karpathos

Spolu s malým ostrůvkem Kassos je Karpathos nejjižnějším ostrovem Dodekanéz. Leží mezi známými ostrovy Rhodos a Kréta a je druhým nevětším v souostroví Dodekanéz. Plocha Karpathosu je asi 301 km2, délka ostrova je 49 km, největší šířka 11 km. V nejužším místě, asi uprostřed ostrova, šířka činí 3,3 km. Ostrov je velmi hornatý, nejvyšší vrchol Kali Limni dosahuje výšky 1215 m, Profitis Ilias v blízkosti Kali Limni měří 1168 m, Lastos 975 m a Profitis Ilias nedaleko vesnice Olympos v severní části ostrova má výšku 718 m (poznámka: nejedná se o chybu, skutečně jsou zde dva vrcholy se stejným jménem). V severní části ostrova, oddělené asi 200 m širokým kanálem, se nachází ostrůvek Saria dlouhý 8 km s plochou asi 19 km2. Karpathos má kolem 6 500 trvalých obyvatel, v plné turistické sezóně se počet obyvatel až ztrojnásobuje.

Turistická sezóna začíná na Karpathosu již v dubnu, kdy začíná kvést velké množství rostlin a ostrov je sytě zelený bujnou vegetací. V tomto období dosahují teploty kolem 20 °C, kdy ostrov vyhledávají především milovníci trekingu a cyklisté. V červenci a srpnu vystupují teploty nad 30 °C. Koupat se lze od poloviny dubna do začátku listopadu.

Počátečním šokem pro nás byl téměř neustále vanoucí, místy až silný, severozápadní vítr, který zmírňoval vysoké teploty během letních měsíců. Občas ale jízdu na motorce nebo čtyřkolce znepříjemňoval nepředvítatelnými poryvy, které způsobovaly nenadálé kličkování po cestě.

Amopi

K našemu pobytu na ostrově jsme si vybrali menší a klidné středisko Amopi.

Amopi a okolní pobřeží
\—

Po prostudování nabídek ubytování jsme se rozhodli pro sice trochu dražší hotel Amopi Bay, ale během našeho pobytu jsme rozhodně tohoto rozhodnutí nelitovali.

Loď v přístavu Amopi
\—

Amopi je malé turistické středisko sestávající téměř výhradně z hotýlků, studií a různých penzionů. Nachází se na jihovýchodě ostrova téměř uprostřed mezi letištěm na jižním konci ostrova a hlavním městem ostrova Pigadií (také se uvádí pod názvem Karpathos). Vzdálenost mezi Pigadií a Amopi je 7 kilometrů. V Amopi naleznete nádherné pláže, několik taveren, obchůdky a malý kostelík na útesu nad mořem (fotografie rybářských člunů z hlavičky našich stránek pochází z přístaviště v Amopi).

Naším prvním velkým zážitkem na Karpathosu bylo již samotné přistání na místním letišti, kdy letadlo přelétá nad

Pobřeží mezi letištěm a Amopi
\—

jižním výběžkem Karpathosu a  nad ostrůvkem Kassos, letí dál nad moře a velkým obloukem neustále klesá, až to vypadá, že bude přistávat do moře. Náhle se na horizontu objevuje rychle se přibližující přistávací dráha, která vypadá spíše jako polní cesta. Letadlo náhle dosedá a pojíždí k letištní budově, která rozhodně nebyla postavena pro zvládnutí tak velkého počtu cestujících, které běžně pojme moderní Airbus.

Přístav v Amopi
\—

Druhým překvapením je prudký vítr, který se do nás opřel po sestoupení na letištní plochu, a při chůzi do odbavovacího prostoru nás sprchoval prachem a jemným pískem (mám chuť napsat haly, ale takto se rozhodně tento stísněný prostor nedá nazvat).

Jeden z květů v zahradě horlu Amopi Bay
\—

Za touto starou budovou ale probíhal na řecké podmínky velmi čilý stavební ruch na staveništi nové letištní budovy, takže je celkem možné, že noví navštěvníci příští rok již budou odbavováni v těchto nových prostorách. Před letištní halou již postávali delegáti cestovních kanceláří, kteří si rozebírali jednotlivé cestující a směrovali je do opodál stojících autobusů. Delegátka CK provedla kontrolu svých oveček a následuje přesun směrem Amopi a Pigadia. Během jízdy obdržíme základní informace a pozvání na uvítací schůzku v jedné z taveren v Amopi. Autobus postupně zastavoval u jednotlivých hotelů a penzionů. Konečně jsme se dočkali i my a autobus nacouvává k recepci hotelu Amopi Bay.

Hlavní budova hotelu Amopi Bay
\—

Hotelový komplex tvoří hlavní budova s recepcí, malým obchůdkem a jídelnou, několik jednopatrových budov s apartmány, terasa s bazénem a bar u bazénu s několika stoly. Hotelový areál je obklopen udržovanou zahradou s palmami a typickými rostlinami středomořských zahrad – citroníky, granátovníky,

Hotelový bazén
\—

oleandry a dalšími, nám neznámými rostlinami. Většinu aparmánů bujně obrůstá červená a bílá bougainvillea.

Po registraci na recepci jsme dostali klíče od pokoje a za doprovodu jednoho z pracovníků (později jsme zjistili že je to správce, zahradník, uklizeč a jistě by se určitě našly i další profese), který se ihned ujal manželčina kufru, stoupáme po

/—html
Schody k bazénu a do horní části komplexu
\—

několika schodech do horní části areálu. Míjíme několik apartmánů až nakonec končíme u osamoceného apartmánu, z kterého je vidět pouze čelní stěna s oknem a dveřmi, a před kterým je malá teráska. Ostaní části jsou schovány ve svahu. Pro způsob, jakým je tento apartmán vybudován, dostává ihned přezdívku zemljanka. Teprve po několika dnech plně oceňujeme výhody

Náš apartmán
\—

tohoto způsobu stavby – svah, do kterého je apartmán zapuštěn, skvěle izoluje místnost od horka a ostrého slunce, které sužují ostatní budovy. Pokoj je vybaven velkým dvoulůžkem, stolkem se zrcadlem a ještě jedním se židlí pod oknem. Vedle dveří se nachází velké skříně, do kterých se s rezervou vlezly všechny naše věci. Součástí apartmánu je poměrně velká

/—html
Výhled z terasy našeho apartmánu

Zákoutí v hotelu Amopi Bay
\—

koupelna se sprchou, wc a umyvadlem. Ručníky a povlečení nám byly každý den kromě neděle  měněny.

Rychle se zabydlujeme, shazujeme ze sebe „polární“ oblečení, protože na rozdíl od Prahy zde již dopoledne dosahuje teplota výšky přes 25 °C a vyrážíme na obhlídku hotelového areálu a Amopi. Do informativní schůzky zbývají asi čtyři hodiny, a tak se rozhodujeme nejdříve navštívit nejbližší tavernu a dát si frapé, trochu si projít Amopi a omrknout pláže a moře.

/—html
Vstup do hotelu od hlavní silnice
\—

Cestou chceme také najít tavernu Helios, kde se bude konat uvítací schůzka, abychom nemuseli na poslední chvíli běhat po Amopi a hledat ji. Sestupujeme po hlavním schodišti z hotelu na hlavní cestu a vydáváme se doleva, kde vidíme další budovy hotelů a pěkně udržovaný olivový sad. Míjíme dobře zásobený minimarket, kde lze nakoupit základní potraviny, víno, řecké zákusky a nezbytné turistické suvenýry. Pokračujeme dál. Nedaleko pod úrovní silnice zahlédneme reklamní štít taverny Helios. Cesta se svažuje k zálivu a končí malou plošinou nad mořem, na které je postaven nezbytný kostelík, typická stavba řeckých ostrovů.

Pohled od hotelu Amopi Bay
\—

Útes s kostelíkem rozděluje pobřeží na dvě části. Pláž vlevo se jmenuje Péra Ámmos, je písčitá a jsou na ní k dizpozici slunečníky a lehátka (5 EUR). Hned za pláží nalézáme několik pěkných taveren s výhledem na pláž. V pravo se nalézá oblázková pláž Votsalákia, na které jsou opět k zapůjčení lehátka a slunečníky.

Kostelík v Amopi
\—

Obě pláže, s pozvolným vstupem do vody, jsou vhodné i pro rodiny s malými dětmi. Votsalákia navíc nabízí výborné podmínky pro šnorchlování – vyhřátá průzračná poklidná voda a řasami obrostlé kameny přitahují hejna ryb, které se ani příliš nebojí a nechají na sebe téměř sáhnout.

Vyrážíme doleva, na pláž Péra Ámmos.

Pláž Péra Ámmos
\—

Kocháme se průzračně čistou vodou a nádhernými odstíny moře od tyrkysově zelené až po tmavě modrou. Pořizujeme fotografie, trochu se osvěžíme ve vodě a vyrážíme konečně do taverny na frapé. Užíváme si výhled na pláž, šumění moře a vychutnáváme ledové frapé. Dokonalý dojem nám jen kazí zápach kouře z naftového motoru, který je zřejmě používán jako zdroj energie pro mrazáky v taverně.

Pláž Péra Ámmos
\—

Po zaplacení pokračujeme dál v průzkumu a přecházíme k další pláži – Votsalákia. Obcházíme kolem kapličky a pokračujeme dál po stezce podél pobřeží. Stezka je od skály oddělena jen chatrným dřevěným zábradlím. Vracíme se zpět a vydáváme se do taverny Helios za účelem schůzky s delegátkou. Poznáváme několik hostů, kterých jsme si všimli již v letadle a v autobuse.

Stezka k pláži Votsalákia
\—

Po příchodu delegátky majitel taverny přináší uvítací drink – chlazené ouzo s vodou. Dovídáme se několik základních informací o ostrově a jeho obyvatelích. Delegátka nám představuje obligátní nabídku organizovaných výletů, většinou s odjezdy z Pigadie, o které nemáme zájem. Využíváme však možnosti zprostředkování výpůjčky vozidla.

Betonová stezka podél pobřeží
\—

Původně jsme chtěli půjčit teréní motorku, ale nakonec naše volba padla na čtyřkolku (ATV) o objemu 360 ccm. Delegátka provedla rezervaci u majitele půjčovny a dohodli jsme předání čtyřkolky na druhý den v 9 hodin v recepci hotelu. Vyptáváme se ještě na detaily ohledně cestování po ostrově a především o stavu cesty do vesnice Olympos.

Po skončení schůzky odcházíme zpět do pokoje na hotel a připravujeme se na večeři. Zjišťujeme, že jídlo v letadle bylo jediné, které jsme ten den měli a už se na večeři celkem těšíme.

Kontakt na půjčovnu
\—

Objednali jsme si stravování formou polopenze. Snídaně je rozšířená kontinentální formou bufetu, věčeře jsou v řeckém stylu a celý pobyt nám velmi chutnaly. Každá večeře se skládala z předkrmu, jídla a dezertu. Snídaně se na hotelu podávají od 7 do 10 hodin, večeře od 19 do 22. To nám perfekně vyhovovalo, protože jsme mohli brzy ráno vyrážet na výlety po strově, koupat se na různé pláže a nebyli jsme nuceni spěchat s návratem.

Použitá literatura a mapy:

mapa Karpathos & Kasos 1:75 000 nakladatelství freytag&berndt

Karpathos and Kasos a folklore paradise, „Michael Toubis Publications s. a.“:[http://www.toubis.gr/index.cfm?Lang=EN&PPiD=1&ItemID=1296], 2001

Karpathos Dream Beaches, Municipality of Karpathos – Municipal Tourist Organisation of Karpathos 2005

Vyhledejte si svou dovolenou na Karpathosu:

Letenky online

Jedna odpověď na “Karpathos I – ostrov a středisko Amopi”

1. Každý, kdo píše o Karpatosu,se zmiňuje o velkém větru. Nevíte nekdo ,kdy tam vítr tolik nefouká, spíš v červnu nebo spíš v září? Asi víc fouká na západním pobřeží, to ale vypadá nejnádherněji.